محققان می گویند COVID-19 ممکن است در دراز مدت بر مغز افراد تأثیر گذارد

20 ژانویه 2021- محققان می گویند افرادی که به COVID-19 مبتلا شده اند، ممکن است اثرات ماندگاری را بر مغز خود تجربه کنند.

ویروس کرونا یاSARS-CoV-2 ، یک ویروس "نوروتروپیک" است، به این معنا که می تواند وارد سلول های عصبی شود.

از جمله سایر شرایط نوروتروپیک می توان به هاری و اوریون اشاره کرد و در برخی موارد شدید این نوع ویروس ها می توانند باعث تورم مغزی، فلج و حتی مرگ شوند.

تیمی از محققان در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سان آنتونیو با استفاده از آنچه آنها در مورد این ویروسهای نوروتروپیک می دانند، به بررسی چگونگی تأثیرCOVID-19 بر افراد در طولانی مدت پرداختند.

دکترGabriel A. de Erausquin، استاد مغز و اعصاب در این دانشگاه، گفت: از زمان همه گیری آنفلوانزا در سالهای 1917 و 1918 ، بسیاری از بیماری های شبه آنفولانزا با اختلالات مغزی مرتبط بوده اند.اینویروسهای تنفسی شامل H1N1 و SARS-CoV هستند. ویروس  SARS-CoV-2، که باعثCOVID-19  می شود، همچنین بر مغز و سیستم عصبی تأثیر می گذارد.این می تواند به این معنا باشد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، پارکینسون و مشکلات بهداشت روانی پس از ابتلا به COVID-19، بیشتر است.

آنها با تحقیقات خود کشف کردند که SARS-CoV-2 به گیرنده های ACE2 بر روی غشای سلول و یک بخش از مغز که مسئول حافظه است، متصل می شود.

دکتر de Erausquin، گفت: ردپای ویروس وقتی به مغز حمله کند تقریباً مستقیماً به هیپوکامپ می رسد. اعتقاد بر این است که این یکی از منابع اختلال شناختی مشاهده شده در بیمارانCOVID-19 است.ما گمان می کنیم که این ممکن است بخشی از دلایلی باشد که باعث کاهش سریع شناختی در طول زمان در افراد مستعد می شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jan/researchers-say-covid-19-might-impact-the-brain-long-term.html